Jdi na obsah Jdi na menu
 


Donald Trump-Všichni jsme v MLM-a vůbec to není špatné

Donald Trump o přímém prodeji: V MLM jsme všichni, jen to nevíme

 
  •  
  • 718
     
  •  
  •  

V nedávném článku Proč bohatí opovrhují pohodlím a chudí na něj nedají dopustit jsme letmo zmínili poznámku Donalda Trumpa v televizní Show Davida Lettermana. Na otázku, co by dělal, kdyby o všechno přišel a musel začínat úplně od začátku, bez váhání řekl: „Našel bych si dobrou MLM společnost a pustil bych se do práce.“ Protože publikum vybuchlo smíchy, Trump dodal: „Proto já sedím tady nahoře a vy stále tam dole!“

Čtenáři nás zasypali reakcemi. Trump a zastánce víceúrovňového marketingu? Ano! Velký! Dokonce prodal své jméno firmě Ideal Health, která se přejmenovala na Trump Network (MLM se také říká „network marketing = síťový marketing“). Rozhodli jsme se 66letého realitního magnáta, který byl titulní tváří časopisu FC přesně před rokem, kontaktovat a požádat ho o názory na choulostivé téma.

MLM, systém vytváření sítí přímých prodejců, je v Česku a na Slovensku krajně diskutovaný obchodní model. Trump ho velebí. Jsme tedy hlupáci my, nebo on?

Donald Trump definuje 4 základní výhody MLM:

1. Férový marketing, který má tvář

„Každá firma má svůj marketing. Zapnete televizi a vidíte, co vám slibují. Nevíte, kdo za tím je, nemáte si kde stěžovat. V MLM jsou onou „televizí“ lidé. Oni jdou a říkají svou zkušenost s produktem. Protože dávají všanc svou tvář a svou pověst, jsou vlastní kůží odpovědni za veškerá svá prohlášení. Lže jen hodně krátkozraký distributor. Jeho první vylhaná objednávka bude poslední. To je byznys na houby. Možná si to uvědomí, jenže už nemá opravný pokus. Jeho kredit je pryč. Lidé mu nevěří. Když tohle udělá lživou reklamní kampaní jakákoli ne-MLM firma, předhodí tisku nějakého obětního beránka a jede nanovo. Vy už druhou šanci nemáte.“

2. Vyhrává jen ten, kdo pomáhá druhým

„V MLM jsou dvě cesty, jak vydělávat. První vede přes přímý prodej. Co zobchoduji, z toho mám provizi. To ale není multilevelový marketing, je to podnikání vlastním přímým prodejem. Skutečný MLM začíná, když svůj způsob prodeje naučíte další lidi. V tom má MLM sociální rozměr,“ říká Trump a u tohoto bodu se zastavíme.

Nesouhlasím s Trumpem v pojmu. MLM není sociální systém. Je to tvrdý obchod. Nic se neděje nezištně. Distributor učí další lidi stejnému systému prodeje proto, že posléze má z jejich úspěšného prodeje provizi. Na druhou stranu, co je na tom špatného? Pokud své lidi naučí efektivnímu způsobu vydělávání peněz, patří mu podíl na zisku. Je jako investor. Jen nevkládá peníze, ale know-how a zkušenosti. Možná by měl pobírat provize z cizích obchodů kratší dobu a v menší výši. V MLM to funguje i tak, že dostává provize už navždy. Má to ale svou logiku. To ho totiž motivuje, aby se lidem, které už jednou do MLM přivede, dál věnoval a neodbýval je. „Je to systém, který snaživého člověka naučí v rekordně krátké době podnikat.“

John D. Rockefeller: „Raději budu mít 1 % z práce 100 lidí, než 100 % ze své vlastní práce.“

Ingvar Kamprad: „Řada lidí umí peníze jen sčítat. Nechápe, že je mohou také násobit.“

O čem všichni mluví? Sám jsem limitován časem. Zvládnu jen tolik práce, kolik mi umožní 24 hodin denně. Můj styl práce ale může vykonávat neomezené množství osob. Pokud to všechny naučím a z každého budu mít malou provizi, mohu mít ve výsledku neomezený příjem. (V MLM lze mít provizi i ze všech osob, které získal a vyškolil můj vlastní podřízený. To je proto, abych mu je v začátcích pomohl školit.)

3. Zkouška charakteru

„Mám rád, když se propojují emoce a peníze. V MLM se společně vydělává. Radost jiných je mou radostí. Přeji si, aby se všem kolem dařilo. Mám zájem na tom, aby se zdokonalovali. Jde tu o peníze, ale cítíte, jak se mění charakter? Kde je závist?“

Jedno se MLM upřít nedá. Všichni mají rovné šance. Nerozhodují protekce, úplatky, donášení šéfovi a větší ňadra. Vydělává jen ten, kdo má výsledky. Pokud se někdo na někoho zlobí, tak na sebe. Proč je tedy MLM tak nenáviděný? Proč lidem vadí?

Někdo si stěžuje na nekvalitní produkty. To ale není výsada MLM. Mléko bez mléka, čokoláda bez čokolády a vepřové uzeniny s masem, ale koňským, nemají v MLM.

A pak slýchám, že se lidé bojí ztráty jistoty. Mají pravdu. V zaměstnání, ať odvedou jakýkoli výkon, mají jistotu stále stejného příjmu. V MLM neexistují jistoty. Můžete vydělávat hromady peněz, nebo nic, když se vám nedaří. Na druhou stranu, pokud nemáte výsledky v zaměstnání, opravdu máte jistotu stálého příjmu? „Upřímně ji nevidím ani při excelentním výkonu zaměstnance. Neschopný vyšší manažer zničí schopného podřízeného, když v něm cítí své ohrožení. MLM spíše než o nalezení správného člověka je o tom sám být správný člověk, jinak se mi systém zhroutí.“

4. MLM je všude. MLM jsme i my

Donald Trump ale nemá klapky na očích. Je si vědom špatných zkušeností s MLM. Podle něj je to dáno lidmi. „Všechno je o lidech. Špatní lidé dokážou zkazit dobrou myšlenku. Obchod i politiku.“ Nás touto odpovědí neuspokojil. Ptali jsme se dál:

Copak vám nevadí pyramidové schéma? „Pyramidální je přece každá firma. Každá má jednoho člověka nahoře, říká se mu CEO, a všechny ostatní pod ním.“

Copak vám nevadí vstupní poplatky? „MLM je příležitost vybudovat si vlastní firmu s velmi nízkým rizikem, protože neživíte žádné zaměstnance, marketing ani sklady, a velmi nízkým vstupním kapitálem. Porovnejte MLM s franchisingem. Je v Česku McDonald’s? Zeptejte se, kolik stojí franšíza na jednu provozovnu a vsadím se, že je nad možnosti průměrného Čecha. Nemluvě o plánu, který musíte plnit.“

Copak vám nevadí obcházet lidi? „Když jakákoli firma dělá průzkum nového produktu, obejde s ním lidi, rozdá produkt a po čase se ptají, co se jim líbilo a co ne. Jen proto, že se produkt líbí subjektivně vám, neznamená to, že se líbí všem. Distributor v MLM říká jen: Mám dobrou zkušenost s tímhle produktem. Zkus to.“

Copak vám nevadí doporučovat zboží? „Podstata MLM je všude kolem nás. Dokonce i my jsme MLM. Akorát o tom nevíme a nemáme z toho žádný příjem.“ 

Tato věta mě nadzvedla. Žádal jsem vysvětlení. A dostal jsem ho na příkladech:

Viděl jsi nový film? Bomba, běž na něj.

Byl jsi na tom tropickém ostrově? Nádhera, leť tam co nejdřív.

Ochutnal jsi již oběd v té nové restauraci? Super, tam musíš zajít.

„Váš přítel, kterému poskytnete doporučení, dá vydělat kinu, cestovní kanceláři i restauraci. Všichni získají nového zákazníka. A vy, který jste se o to zasloužil na základě vlastních utracených peněz, neobdržíte nic. Kdyby uvedené společnosti fungovaly férově na bázi MLM, obratem vám zašlou provizi z objednávky známého. Je to fér byznys. Samozřejmě své slovo nesmíte zneužít. Dáte-li lživé doporučení, je první provize tou poslední, kterou díky svému příteli vidíte. A ztratíte i jeho.“

Zrovna dnes mi kamarád vychvaloval nový model auta. Mám si ho koupit. Funguje i německá automobilka na bázi MLM, nebo je můj kámoš jen nevědomý reklamní tlampač a ze svého tipu nic nemá? Upřímně, doporučit známému zboží, které jsem vyzkoušel a důvěřuji mu, je v pořádku. Děláme to ostatně denně – před známými, rodinou. Zjevně ale bude problém v oné hraně „upřímného doporučení“. Je člověk prodejný při vědomí, že zatlačí-li na pilu, kápne mu z toho provize? Obávám se, že ano. Hm, není příliš příjemné tušit, že na mé důvěře může můj známý vydělávat.

Na druhou stranu, pokud mi dá dobrý tip, neměl bych mu být naopak vděčný?